tisdag 12 april 2011

Läs-larv och utmaning

Mina barn går på världens bästa skola och de har världens bästa lärare. Sorry alla andra, men det är liksom fakta ;-)
Just nu är de inne på sluttampen av årets läs-larv. Under en månad peppar skolan de 100 eleverna att läsa och varje bok som läses skrivs upp på en larvdel tillsammans med en liten recension. Larvbitarna sätts sedan upp  och bildar en jättelik boklarv på väggarna i korridoren.
  För en bokälskande mamma som jag själv värmer det gott i hjärtat att se telningarna sitta och läsa, både för sig själva och som högläsning. V och fröken A har verkligen utvecklats i sin läsning under de här veckorna och det är underbart
Nu är det bara två dagar kvar till årets läsprojekt är avslutat. Som liten extra sporre har lärarna lagt in en utmaning. Om barnen läser 800 böcker blir det glassfest och idag var de uppe i 886 böcker när jag hämtade på fritids så glassen är i hamn. Men siktet är högre - vid 1000 böcker kommer barnen och lärarna tillsammans ha en grillfest med övernattning!!! Jag vet, det var ju det jag sa. Vi har världens bästa lärare :-)

Jag tvivlar inte en sekund på att eleverna kommer lyckas i år igen. Förra året resulterade de 1000 lästa böckerna i att lärarna tvingades sova över på skoltaket en kall aprilnatt.
Här kan man se de nattmösseklädda lärarna sjunga vid lägerbålet där elever och föräldrar grillade korv innan de tappra kröp till "sängs". UNT skrev också om det både före och vid övernattningen.
För den som vill läsa men inte vet riktigt vad rekommenderar jag boktipset.se. Där kan man betygsätta böcker man läst och få tips om andra böcker som verkar passa ens egen smak.

1 kommentar:

Makena sa...

Javisst går de på världens bästa skola!!! Och här har du en till bokälskande mamma som bara myser när de läser och läser. K och N tycker det är synd att Lejonungarna inte får vara med. Joy läser ju hon med. Hon är inne i värsta läsperioden och har nu gett sig på att läsa hela "Vill-du-läsa" själv! :)