lördag 12 februari 2011

70-talisterna då

Sitter och lyssnar på veckans Tendens. Programmen handlade denna vecka om 80-talisterna och det är intressanta program, helt klart. Kanske extra mycket när man som jag håller på att sadla om och pluggar med enbart 80-talister (och faktum en och annan 90-talist också). Det är den generationen jag måste ut och "slåss med" om jobben.

Men något som slår mig när jag lyssnar igenom programmen är att det talas förstås väldigt mycket om 80-talisterna men även om 60-talisterna och 40-talisterna. De som föddes på 50-talet nämns som en generation som inte lyckades speciellt väl karriärsmässigt och min egen generation, vi som föddes och var barn på 70-talet, vi nämns överhuvudtaget inte alls. Är det så? Är vi en generation som inte tar för oss, inklämda mellan 60-talisterna och 80-talisterna? Där de som föddes på 60-talet växte upp i en tid av protester och stora omvälvningar och 80-talisterna föddes in i en yuppiera fylld av framtidstro, ja då föddes vi till en myspys-velourvärld i orange och brunt med Storpotäten och vegetarisk linsgryta...
Inte undra på att de glömmer oss på P1

Inga kommentarer: