söndag 13 februari 2011

Tandfén

Det här med att lura barn funkar bra ibland och mindre bra ibland.

För många år sedan gick ett lite gulligt franskt program om tandmössen på Bollibompa. När ett barn tappade en tand kom mössen med en present under natten. Stora A brukade se på dem och när han sedan tappade en av sina första tänder frågade jag lite skämtsamt om han trodde att tandmössen skulle dyka upp. Med skratt i rösten upplyste han mig om att tandmössen var bara på låtsas. "Det är ju tandfén som kommer på natten..." förklarade han lite milt översseende för sin obildade mor.
Så småningom gav han sig på att försöka få en höjd tand-ersättning efter en fatal handfatsolycka.

Ikväll var det fröken A:s tur att komma hem från badhuset med en tappad tand i handen. Men den lilla damen är det ingen som lurar. "Jo du mammma ... jag tror ju ändå inte på tandfén så jag tänkte att jag lika gärna kan få en tia direkt"

2 kommentarer:

Marianne sa...

Haha så smart, min 7-åring vill skriva ett brev til tandfèn för att kolla om hon finns. Försvinner brevet under natten finns tandfèn, finns brevet kvar finns hon inte:)Ett tag trodde hon att tanden fysiskt förvandlade sig til en tjugo men det är vi också lite osäkra på för tillfället.

Lallamen sa...

Det där är ju oerhört smart uträknat :-)