lördag 26 februari 2011

Det gäller bara att få dem att smaka


Ibland bara vet man...
Serverar man korngryn rätt upp och ner till maten blir det protester och det räcker att en säger "Nej tack" (och det kan jag lita på att stora A skulle göra väldigt kvickt) så har man tre nej-sägare till runt matbordet. Samtidigt är mina ungar inga potatisälskare och ibland känns det alldeles oerhört trist att mest alternera mellan vitt ris och pasta.
Idag hittade jag en påse i kylen med ett par barnportioner kokt ris. Istället för att koka till mer kokade jag matkorn (eller kornris som Frebaco så fyndigt döpt om det till). Sedan hällde jag i en skvätt rapsolja i stora stekpannan som jag fräste riset i tillsammans med en pressad vitlöksklyfta. I med röd paprika i bitar, matkornet och en burk majs och lite salt och peppar.
Och oj så de åt. Härligt med lite fullkorn i magarna :-)

Inga kommentarer: