tisdag 8 januari 2008

Rör inte min köttfärs

I Svenska Dagbladet och flera andra media kan vi omigen läsa svarta rubriker om köttfusk. Den här gången är det vår butik i Storvreta som står i skottgluggen. Okej, det verkar väl tyvärr som vår handlare misstolkat lagtexten men jag har svårt att bli speciellt upprörd. Det är skillnad på bäst-före datum och sista förbrukningsdatum. Jag har inga problem att äta något som bäst före datum gått ut på om det luktar gott och ser fräscht ut.

Idag var jag och handlade. Istället för den fina butiksmalda och prisvärda nötfärs som annars ligger i kyldisken låg nu istället dyr, vacuumförpackad färs som fraktats från ICA:s centrallager. För min del föredrar jag definitivt kött godkänt av en styckmästare med år efter år av samlad erfarenhet även om bäst föredatumet passerats. Inte för att jag är rädd för att det ska bli hälsovådligt men direkt lockande känns det ju inte när den "färska" köttfärsen från Västerås har ett hållbarhetsdatum på mer än en vecka. Blä!!!

Önskar Bengt-Olof Lindström och hans personal allt gott.

(För den som vill se mig stödköpa köttfärs på Solen så kan man se min vackra ryggtavla och dotterns rosa mössa vid köttdisken i TV4:s reportage här-ca fyra och en halvminut in i programmet )

5 kommentarer:

Anonym sa...

oj så snygga ni va!!

Anonym sa...

Läs detta om bakterier och se om inte du ändrar uppfattning: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1018937&lid=puff_1018897&lpos=rubrik

Anonym sa...

Klart de ska få fortsätta mala. Tycker hela grejen med ICA Solen är lätt absurd - den omtalade färsen såldes ju dessutom till halva priset.

Är glad för att ICA Kvantum iaf fortsätter med sin butiksmalda färs - billigare och bättre än den som mals i Västerås.

Anders Lundblad sa...

Jag avskyr mediadrev och skräckkampanjer. Heja ICA! Ska man bojkotta något så är det Domus.

Makena sa...

Hm..jag känner mig delad. Liksom A.L hatar även jag mediadrev...och jag tror inte heller det är ngn fara med köttfärsen egentligen, då skulle det ju bli massor av matförgiftningar liksom. MEN jag blir ändå upprörd av alla lögnerna som butiksägarna kör med. Förstår om man vill sälja mat som egentligen är ok, men inte purfärsk. Men då ska man också tydligt skriva precis vad det är och inte låta kunderna tro nått annat!! Och priset ska vara halverat...som det också tydligen var på Solen.