söndag 6 januari 2008

Tårtsurprise

Sent igår kväll hörde min faster Lisen ett gapskratt från köket där vi höll på och förberedde dagens fest. Det var jag som satt på en stol och storskrattade och hon trodde att det hänt något väldigt kul.
Direkt kul var det nu inte men det kunde blivit ytterst minnesvärt...

Jag hade precis slutfört monteringen av fem tårtor och bett min kära svägerska börja bre på grädde. Det var fyra bottnar och min vanliga fyllning - hallonmousse i botten, jappcreme därefter och överst ett lager passionsfruktsfromage. Det var i alla fall det som var meningen...

Min mamma stod i disken och just som hon skulle skölja ur en av skålarna bestämde hon sig för att fingret skulle agera slickpott för en sekund. Tack gode Gud för det!!!
"Lallamen, det är ju vitlök i grädden"
"Nejdå, det är det inte"
"Jo, det är vitlök i."
"näe... "- hjärnan börjar surra - "det är givetvis" - en misstanke väcks - "inte alls" - bomben briserar i huvudet - "vitlök, eller jo det är det ju..."

Någonstans i hjärnans vindlande gångar förstår jag varför passionsfruktsfromagen inte var sig riktigt lik i konsistens och färg den här gången. Det jag just lagt i översta lagret i tårtan är den
vitlökscreme fraiche som skulle klickas i tomatsoppan till förrätt.
Minnesvärt är bara förnamnet om tårtan serverats i oförändrat skick...

Nu åkte de översta två bottnarna i sopen och tidigt i morse fick min far bege sig till Fjugesta efter nya bottnar. En rolig historia rikare men mätta och nöjda med både mat och tårta åkte gästerna hem ett antal timmar senare.

Själv har jag lärt mig en ny grundregel - använd nässprej om du är det minsta täppt då du ska laga mat. Med en aning mer luktsinne hade jag utan tvekan känt att tårtan snarare luktade tzatziki än tropisk fruktsallad. För lyckad matlagning behövs alla fem sinnen!

1 kommentar:

Makena sa...

Haha! Ja, jag kan ju skylla på amningshjärna när jag gör galna saker än så länge. Ska komma ihåg det där med nässprej när jag inte längre har amning att skylla på *s*. Och vad KUL att du åter börjat blogga! Har varit inne här typ varenda dag i evigheter och hoppats på nya inlägg och så har det plötsligt dykt upp två på raken! Welcome back! :D