lördag 5 maj 2007

God paprikasås/röra

Fredagsmyset tog vi redan i torsdagskväll och tur var väl det.

Gårdagskvällen tillbringades nämligen mestadels liggande på en madrass inne hos lille H som vaknade var och varannan minut - alltid med ett vrål "MAMMMMMAAAAAA". Vid halvelvasnåret gav vi upp och så fort han bökat ner sig mellan oss i dubbelsängen snarkade han sig gott igenom hela filmen vi såg. (Har ni inte sett The Terminal med Tom Hanks så rekommenderar jag den verkligen) Resten av natten är tackochlov över nu så den behöver jag väl inte skriva mer om. Får säga som en mycket artig och försynt säljare vi känner när han fick frågan om han sovit gott. "Jodå, jag sov jättegott flera gånger..."

Tillbaka till maten i torsdags
Konsum (jaja, coop nära heter den förståss numera) sålde färsk rostbiff för 79 kr/kg. Trevligt nog hade de även slängt dit en massa rostasfiléer och de gick på samma pris.
Grillade varsin rejäl bit lite utbankad med bara vit- och svartpeppar och lite salt.
Färsk ravioli med tre sorters ost fick en skvätt grädde och en massa örter att gosa till sig i.
Till detta gjorde jag en enkel men väldans god paprikasås (sådär ja, där kom rubriken äntligen)
Grillade två röda paprikor i halvor på högsta värme i ugnen tills skalet började svartna och bubbla upp sig. Under tiden lät jag 7-8 vitlöksklyftor puttra sig mjuka i en rejäl skvätt olivolja.
Paprikorna fick svalna lite i en papperspåse och sedan gick det lätt att dra bort skalet. Vitlöken, oljan och paprikorna mixade jag sedan med mixerstaven och smakade av med lite salt.
Väldigt gott tillsammans med köttet, pastan och ruccolasallad

Inga kommentarer: