tisdag 8 maj 2007

Noll flow

Varje dag bör vi helst uppnå flow åtminstonde vid ett tillfälle säger Torkel Klingberg i Svenskan idag. Ett tillfälle då man är helt koncentrerade och uppslukad av det arbete eller den uppgift man just utför. Detta är bra träning för hjärnan och behövs tydligen om vi ska fixa all information och alla intryck som svämmar över oss.

Idag är jag så långt från flow det går att komma. Trots att de yttre attributen är där - lagom stress, krävande uppgift, intellektuell utmaning - så lyser flow med sin totala onärvaro.
Min hjärna känns snarare nedsänkt i ett sirapsbad där den ansträngt försöker simma sig upp emot ytan. Jag är seg, rörig, okoncentrerad och håglös idag.
Denna stackars inköpslista kommer ingen vart. Huvudet svämmar över av champinjoner, fikonsalsor och kycklingben men jag lyckas inte få till hur mycket som ska handlas hur jag än bär mig åt. Märkligt hur vissa dagar kan bli.

Hoppas, hoppas, hoppas på en något högre energinivå imorgon. Att den finns där till helgen är jag säker på. Så pass bra känner jag mig själv. När det väl gäller och den riktiga pressen finns där spelar det ingen roll hur mycket eller lite jag sovit eller vilket datum det är.Då kommer flowet att vara allestädes närvarande men det skulle behövas i alla fall lite halvflow för att ta mig dit

Inga kommentarer: