fredag 30 mars 2007

Mitt liv i 2.or och 7:or

Ina/ utmanar dem som har lust att beskriva sitt liv med hjälp av årtalen som slutar på 2 och 7. Lät som en skojig sysselsättning så kan jag skjuta upp alla "måsten" en stund till. (kommer få göra penséer hela natten...)


1967: Mamma och pappa gifter sig och grunden till familjen A är lagd



1972: Jag är två år gammal. Verkar vara ett år då inte så mycket händer. Lilla pastorsfamiljen har flyttat från Vittsjö till Värnamo när jag är ganska nyfödd och 71 och 72 tycks ha gått ganska spårlöst förbi. Året efter minns jag mer av. Då dör gamle kungen Gustaf VI Adolf i mitten av september och hans begravningsfölje åker genom Värnamo på färden upp till Stockholm. Jag vet exakt i vilket gathörn vi stod och tittade på det. Vilket intryck det gjorde.
I samma veva slängde jag också nappen. Det minns jag också väl, jag fick somna brevid pappa den där första kvällen.
Just, ja, lillebror föddes också där i de krokarna men det minns jag inte alls :-)

1977: Mitt första skolår. Fröken Maj är fantastisk på alla sätt.
Åker taxi till skolan på morgnarna tillsammans med E:an, Camilla J, Anna, Susanne, Stig, Jerry och ibland Leif. Bäst är det om Bullen eller Amerikanaren kör. Bullen är ung och snygg och har alltid coola solglasögon. Amerikanaren har just en stor bred raggarbilsliknande taxi och kan hoppa ut vid kiosken där vi släpper av Susanne och köpa några godisbitar till oss.

1982: Har flyttat till Åbytorp. Går i sjätte klass i lilla Stene skola. Magister Andersson är sträng, lite farlig men fantastiskt bra och oändligt omtyckt. Man aktar sig för att kalla honom Majjen så han hör det...
Catta och jag hänger ihop som ler och långhalm och resten av tiden läser jag. Jag läser, läser och läser. I sängen, vid matbordet, framför TV:n, hos kompisar, på toan...
Dessutom får vi börja på tonårsverksamheten i kapellet. Oh, så mycket roligt vi hade där. Vilka hajker, så mycket galenskap och så kär man var ;-)

1987: Flyttat igen. Bor på landet utanför Lindesberg med en buss som går in till skolan och en som går hem.
Trivs okej i skolan men desto bättre med kompisarna utanför. Hela familjen åker till Spanien på hösten och solar och badar på Solkusten. Kul minnen.

1992: Uppsala. Pluggdax.
Väljer att läsa till receptarie men har egentligen tröttnat redan innan jag gått färdigt.
Ett riktigt lekår! Det galnaste, roligaste, vildaste av alla år tror jag. Året innan de första i gänget börjar stadga sig. Började med en vansinnig nyårstillställning med mer än 40 personer i en 2:a där ägaren låg i ena rummet och försökte sova för han skulle köra buss dagen efter.
De vännerna jag fick då står fortfarande mitt hjärta nära även om vi inte träffas så ofta längre.

1997: Kär, Kär, Kär
Blivande maken och jag blev tillsammans i slutet av 1996 och dagen efter skiljdes vi åt då han for till Australien och Papua Nya Guinea i ett par månader. Underbart när han kom hem igen i februari. Själv veckopendlade jag till Malmö i början av året när jag jobbade med Från Minus till Plus-kampanjen. En vansinnigt hektisk men stimulerande tid.
Gick sedan tillbaka till nattjobbet på hemtjänsten men i slutet av året blev det sekreterarjobb på Livets Ord istället.
Sista halvåret stavas B-R-Ö-L-L-O-P-S-P-L-A-N-E-R-I-N-G.

2002: V:s första år. Stora A är 1,5 år då året börjar vilket innebär att det är ett ganska intensivt år (brukar ha en tendens att bli det runt 2-årsåldern) Semester i Kalmar och ett och annat besök i Linköping, Ödeshög och Säffle. Morfars sista år här på jorden och besöken i Vaggeryd är dyrbara för både honom och mig.
Syrran bor långt bort i Singapore men Postkodspingu & co är tillbaka i Sverige efter utflykt i det stora landet i väster. Ett år av blöjbyten, välling, Öppen Förskola och släpande med stora tvillingvagnen. Njuter!!!

2007: Dubbelt så många barn, radhus, Toyotabuss. Renoveringstankar, pluggtankar, hustankar, byggtankar ... många tankar blir det.
Tvättmaskinen är fortfarande paj

Hur var dina 2:or och 7:or? Anta utmaningen och skriv en liten kommentar om det här så jag vet var jag ska leta *s*




Inga kommentarer: