fredag 13 april 2007

Gröt är gott

Jonas Jonsson älskar gröt och tog därför ledigt i tre månader för att skriva en kokbok med enbart grötrecept. Mer kan man läsa här. Boken ges ut av Frälsningsarmén och kan köpas på deras webhandel Precis som för Grytboken, Soppboken och Brödboken så går överskottet till hjälpverksamhet.

Själv älskar jag gröt.
Mormors risgrynsgröt som stod på svagaste värme i ett par timmar minst (kortare tid innebar en odefinierbar risk att man skulle bli otroligt sjuk pga osvällda korn). Så god, så god, så god. Dagen efter hällde hon i ett par ägg och gräddade den ljuvligaste risgrynspudding som serverades till lunch tillsammans med hennes fantastiska köttbullar. Aldrig skulle någon i vår familj komma på tanken att vanhelga en pudding med simpel saftsås. Runda små köttbullar på ren fläskfärs ska det vara till.

Mannagrynsgröt med äppelmos har blivit en favorit hos hela Lallamenfamiljen. Eller kanske det heter äppelmos med gröt... Eller ... nej det spelar nog ingen roll för barnens proportioner på det hela är cirka 50/50 av gröt och sylt. Tur att COOP Xtras äppelmos både är godast, billigast och nyttigast, om man nu inte kokar eget förståss. Minst åtta portioner gröt kokar jag och då är det renskrapat i grytan då vi är klara. Hur ska det bli när även lilla A och H börjar komma upp i normalportioner? Eller när vi har fyra tonåringar i huset samtidigt?

Majsgröt brukade vi äta på 70-talet. Då var min moster och morbror missionärer i Botswana och alltså ville jag äta majsgröt här hemma i Sverige också. Undrar om jag skulle gilla det idag också?

Havregrynsgröt är en fantastiskt underskattad delikatess. Enda gången det inte var perfekt var under min tredje graviditet. En period i slutet blev jag osvikligt sugen på havregrynsgröt så fort kvällen kom. Lika osvikligt kom allt upp en kvart senare. Kvällen efter -samma visa igen. Märkligt att cravings kan vara så crävande att man inte ens kan motstå det trots att man vet att njutningen och tillfredställelsen blir ytterst kortvarig

Min favoritgröt då. Rågflingor och lite müsli, helst en sort med både nötter och torkad frukt. Läggs i redan kokande vatten så behåller det mer av stunsen. Serveras med iskall mjölk och en rejäl sked hemkokt lingonsylt. Nyttigt, mättade och vansinnigt gott.

Inga kommentarer: