måndag 23 april 2007

Söndagsmiddag - Rödvinsbräserad biff


Vi hade gästtalare i kyrkan igår och jag lagade mat som de skulle äta efteråt.
Hade tänkt att göra helstekt biff i lågtemp (inspirerad av Gittos långstekta entrecôte) men det utvecklades som så ofta förr åt ett annat håll.


Till 2 kg biff använde jag

10 vitlöksklyftor

0,5 dl rapsolja

2-3 tsk grovt mald svartpeppar och vitpeppar

salt

2 dl rödvin

1,5 msk balsamvinäger

Färsk timjan


Stek vitlöksklyftorna i oljan i 5 minuter på medelhög värme i traktörpanna eller stekgryta. Klappa under tiden in pepparen runt om steken som bör ha legat framme ett tag för att snabbt kunna få en fin stekyta.

Dra upp värmen och bryn steken runt om.

Salta.

Föredela en rejäl näve timjan över steken och häll över balsamvinägern och ca hälften av vinet. Bräsera under lock och späd med resten av vinet vid behov. Låt steka tills termometern visar 55 grader för medium rare och 61 grader för medium/welldone. Vila minst en kvart innan du skär upp den.


Jag serverade den med bakpotatishalvor som jag tillagat i ugnen med lite flingsalt på i ca 45 minuter. Förutom en blandad sallad med galiamelon och granatäpple i hade jag också rostad grön sparris med balsamicosirap och pinjenötter. Såsen gjorde jag genom att koka ihop skyn med en skvätt grädde och reda av.


Mat som sköter sig nästan helt själv men det gör ju inget *s*

1 kommentar:

Anonym sa...

Rosita här!

Tackar för tipset!