tisdag 10 juli 2007

Lördagsgodis igen

Brazilian Linda har kommit ut med ingrediensen till nästa lördagsgodis. Häng på och ge ditt bästa "godis"recept med äpple (dessert, kaka osv) "Reglerna" finns på Lindas sida.

Själv passar jag på att tipsa om ett otroligt enkelt men vansinnigt gott äppelkakerecept. Minns inte vem som bjöd mig första gången men idéen lagrades och har sedan lagats mååånga gånger. Det är egentligen lite mer vinter- och höstbetonat men spara det i gömmorna och plocka fram en kulen eftermiddag. Du kommer inte ångra dig!

Skala och klyfta äpplen och lägg i en smord form. Strö över färdig pepparkaksmix (alltså sådan man gör mjuk pepparkaka med). Jag brukar använda en halv paket till en vanlig springform på 22-24 cm. Hyvla sedan smör över till det täcker hela pajen, ju mer desto godare. In i ugnen på 225 grader tills äpplena mjuknat lite och pajtäcket blivit knaprigt. En kula god vaniljglass till och lyckan är gjord.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dina matlagningsidéer är geniala. Mina är katastrofala. Som den att erätta creme fraiche (som jag tyvärr glömt köpa) med tomatkross. Det var sannerligen ingen höjdare.

/Tove

Lallamen sa...

Haha ... du och min käre fader skulle kanske finna glädje i att utbyta idéer med varandra. Aldrig kommer de forna syskonen Andersson glömma den märkliga köttfärssås han serverade en gång då både löken och grädden var slut. Lök - bostongurka, grädde - filmjölk. Resultatet var minst sagt märkligt.